Tratu txarrak, tratu onak
1. Lurtarrok
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da Kezkategia jarduera egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
HELBURUA
- Harremanetan izaten diren jarrera desegokiei buruz hausnartzea.
GARAPENA
Talde handian, Alice Alien komikia* irakurriko dute ikasleek, ordenagailuarekin proiektatuta edo paperean, ikasle guztiek kopia bana dutela, ikuspen orokorra izan dezaten.
* Komikaren jatorria: http://www.comicreando.com (IES Zizur BHI/ Padre Moret-Irubide. Iruñea)
Komikiak 3 orrialde ditu, orotara 24 bineta:
● 1. orrian:B9. institutua, heziketa, helburuak edo itxaropenak
B10. ikasgela, interes falta, arreta falta, gogo falta, logura, pentsamenduak, Alice Alienen hausnarketa
B14. korridorea: elkarrizketa, iruzkinak, jarrera, paperak, zorua, Alice Alienen hausnarketa
● 3. orrian:
Komikia aztertzeko galderei ere erantzungo diete.
- Zer ikasi dugu? Zertaz ohartu gara?
- Gure harremanetan, zer egiten dugu ondo?
- Zer hobetu behar dugu?
Irakasleak jasoko du ikasleek esaten dutena eta hurrengo saioan gogoraraziko die.
DENBORA
Bi saio.
Beste aukera bat: ikasleek diapositiba guztiak deskribatu beharrean, elkarbizitzarako arazoak planteatzen dituzten diapositibetan zentratzen badira, saio batean egin daiteke.
BALIABIDEAK
ALICE ALIEN komikia
Oharra: fitxaren 6 kopia atera beharko dira, bineta guztien deskribapena idatzi ahal izateko.
2. Gure arteko harremanak (galdeketa)
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da Kezkategia jarduera egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
HELBURUAK
-
Gelakideen arteko harremanak aztertzea.
-
Ikasgelako harremanetan hobetu behar diren alderdiez jabetzea.
GARAPENA
Ikasleen arteko harremanak nolakoak diren aztertzeko, galdeketa bat beteko dute ikasleek, bakarka. Galdeketa izenik gabe egiteko da, ikasle guztien iritzi libreak nahi ditugulako,
baina nahi izanez gero, izena jar daiteke. Zenbait galderatan erantzun bat baino gehiago jar daiteke.
Emaitzak gelan aztertuko dira, eta gelako harremanek zer alderditan hobetu behar duten jasoko da.
Galdeketa bi euskarritan prestatuta dago: paperean eta on-line.
-
Paperean: ikasleen erantzunak jaso behar dira, beste saio batean emaitzez hitz egiteko.
-
On-line: txantiloi bat prestatu da, formularioa nork bere DRIVEn kopiatzeko. Modu horretan, emaitzak berehala ikusiko dira, grafikoen bidez. Horrela, saio horretan bertan emaitzez eztabaidatzeko aukera izango da. Komeni da gela bakoitzeko formulario bat egitea, datuak ez nahasteko. Nesken eta mutilen erantzunak bereizi nahi izanez gero, gela bakoitzeko bi formulario prestatuko dira.
Bukatzeko, eta talde handian, kontuan izanik helburuak zirela gelakideen arteko harremanak aztertzea eta gelako harremanetan hobetu beharreko alderdiez jabetzea,ikasleekin saioaren balorazio txiki bat egingo da:
-
Zer ikasi dugu? Zertaz ohartu gara?
-
Gure harremanetan, zer egiten dugu ondo?
-
Zer hobetu behar dugu?
Irakasleak jasoko du ikasleek esaten dutena eta hurrengo saioan gogoraraziko die.
DENBORA
Saio bat
BALIABIDEAK
GALDEKETA paperean.
GALDEKETA ON-LINE EGITEKO JARRAIBIDEAK
Ordenagailua eta proiektorea, erantzunak gelan aztertzeko.
3. Tratu txarrak identifikatzen
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da Kezkategia jarduera egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
HELBURUAK
- Ikasleen arteko tratu txarrak identifikatzea.
- Erasoen ezaugarriak eta motak identifikatzea.
GARAPENA
Bideoak ikusi ondoren, eskola-jazarpenari buruz hitz egingo da talde handian.
Eztabaida gidatzeko galderak:
- Zer kontatzen da bideoetan?
- Zergatik uste duzue gertatzen dela egoera hori?
- Zein da bideoetako mezua?
- Eskola-jazarpena al da bideoan ikusten den joera? Nola definitzen dugu eskola-jazarpena (bullying-a)?
- Zer nahi dute eskola-jazarpena eragiten duten ikasleek? Zer lortzen dute?
- Ikusi al duzue antzeko egoerarik inoiz?
- Zer egin dezakete jazarpena sufritzen dutenek egoera horri aurre egiteko?
- Zer egin dezakete bortizkeria ikusten duten ikasleek?
Ikasleak 4 kideko taldeetan banatuko dira eta Tratu txarrak identifikatzen ditugu eranskina beteko dute. Bertan, bideo bakoitzaren izenburua adostu behar dute, mezua ondo ulertu dutela ziurtatzeko, eta bideo horietan ikusi dituzten eraso motak identifikatu.
Bukatzen dutenean, talde handian partekatuko dituzte talde guztien lanak.
Fitxa betetzea. Adibide bat:
- Zer ikasi dugu? Zertaz ohartu gara?
- Zer egin dugu ondo?
- Zer hobetu behar dugu?
Irakasleak jasoko du ikasleek esaten dutena eta hurrengo saioan gogoraraziko die.
DENBORA
Bi saio
BALIABIDEAK
Bideoak deskargatzeko aukera
4. Eskola-jazarpena (Z)
HELBURUAK
- Eskola-jazarpena eta bestelako erasoak bereiztea.
- Eskola-jazarpenaren ezaugarriak eta ondorioak aztertzea.
GARAPENA
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da Kezkategia jarduera egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
Gaiarekin hasteko, talde handian bideo batzuk ikustea proposatzen da. Bideoak laburrak dira eta behin baino gehiagotan ikus daitezke, jarraian edo banan-banan. Tratu txarrak identifikatzen ditugu jarduera egin bada, ikusita izango dituzte; hala ere, berriro ikustea komeni da.
Ikasleak lanean hasi aurretik, azalpen teoriko bat beharko da. Erasoei buruz hitz egitean, komeni da ikasleei argi uztea ikasleen arteko tratu txarrak izan daitezkeela puntualak edo behin eta berriz errepikatzen direnak. Azken kasu horretan jazarpenaz ari gara.
Erasoa: kide bat behin gaizki tratatzen dutenean.
Jazarpena: eraso errepikatua da eta epe luze batean gertatzen da.
Baliabideetan, eskola-jazarpenaren definizioa lantzeko grafikoa dago, gelako horman jartzeko.
Eskola-jazarpenaren ezaugarriak azpimarratu behar dira.
- Nahita egindako ekintzak dira; helburua da min egitea, beldurra... eragitea.
- Erasotzailearen eta biktimaren arteko harremana asimetrikoa da: botere-maila ezberdina dute.
- Behin eta berriro errepikatzen dira.
- Ikasle bakar bat izan ohi da jazarpenaren biktima, eta, era horretan, babesgabetasun-egoeran geratzen da.
- Erasotzailea beti pertsona bera da eta biktima ere bai; nolabaiteko pertsonalizazioa ematen da.
Gogoratu behar da beste pertsonen aurkako erasoak askotariko ezaugarriak izan ditzakeela. Sailkapen hau erabil daiteke:
Eraso fisikoak: gorputzaren aurkakoak (jotzea, bultzatzea) edo norbaiten gauzen aurkako ekintzak (gauzak puskatzea, lapurtzea, ezkutatzea)
-
Ahozko erasoak: burla egitea, zurrumurruak zabaltzea, ezizenak jartzea...
-
Eraso sozialak: taldetik kanpo uztea, baztertzea, kontuan ez hartzea...
-
Eraso psikologikoak: mehatxuak, umiliatzea...
Eraso horien oinarrian elkarbizitzaren kontrako era askotako jarrerak egon daitezke:
-
Homofobikoa/transfobikoa: gayen, lesbianen, bisexualen eta transexualen aurkakoa
-
Sexista: emakumeen aurkakoa
-
Arrazista: beste lurraldeetakoen aurkakoa
Guneak ere askotarikoak izan daitezke:
-
Zuzenean aritzekoak
- Teknologia berrien bidezkoak: Ziber-erasoak /Ciberbullying-a /Ziberjazarpena
Ikasleak 4 ikasleko taldeetan banatuko dira. Talde bakoitzak “Eskola-jazarpena” eranskinaren A ariketa beteko du, folio birakariaren teknika kooperatiboa erabiliz.Ikasleek adibide bana jarri beharko dute nahi duten multzoetan, besteen oniritziarekin. Zalantza-kasuetan, eztabaidatu beharko dute non eta zer ipini.
Ikasle guztiek hartu behar dute parte, beti ezkerrean dutenari txanda pasatuz. Horrela jarraituko dute, multzo guztietan gutxienez hiru adibide idatzi arte. Ikasle bakoitzak kolore bat erabil dezake, guztien ekarpenak ikusteko.
Taula betetzen bukatzen dutenean, “Eskola-jazarpena” eranskinean, B ariketan dauden galderei erantzungo diete.
Gero, talde guztien lanak talde handian aurkeztuko dituzte. Ekarpen guztiekin beste taula bat osatuko dute, gelako horman jartzeko, eta galderen erantzunak zuzenduko dira.Fitxako 1. ariketa betetzea. Adibide bat:
Bukatzeko, eta kontuan izanik helburuak zirela eskola-jazarpena eta bestelako erasoak bereiztea, ikasleekin saioaren balorazio txiki bat egingo da, talde handian:
-
Zer ikasi dugu? Zertaz ohartu gara?
-
Zer egin dugu ondo?
- Zer hobetu behar dugu?
Irakasleak jasoko du ikasleek esaten dutena eta hurrengo saioan gogoraraziko die.
DENBORA
Bi saio
BALIABIDEAK
Koloreetako boligrafoak edo errotulagailuak
5. Nolako portaera dugu sarean? (Z)
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da Kezkategia jarduera egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
HELBURUAK
- Ikasleek sarean erabiltzen dituzten tresnak eta horiek erabiltzeko helburuak aztertzea.
- Sarean egiten dituzten ekintzek guretzat eta besteentzat dituzten ondorioak aztertzea.
GARAPENA
- Zuen ustez, modu seguruan nabigatzen duzue?
- Galdetu diozue inoiz zeuen buruari sarean inori kalterik eragin diozuen?
- Inkestako egoerak esajeratuak iruditzen zaizkizue? Zergatik?
- Jazarpen-egoera larria iruditzen zaizue? Edo ez da hainbesterako?
- Zuen ustez, biktimari kalterik eragin diezaioke?
- Nola sentituko zinateke horrelako zerbait egingo balizute?
- Zer ikasi dugu? Zertaz ohartu gara?
- Zer egin dugu ondo?
- Zer hobetu behar dugu?
Irakasleak jasoko du ikasleek esaten dutena eta hurrengo saioan gogoraraziko die.
* Galdeketaren jatorria: Egon line, Teknologia berrien arloko hezkuntza lantzeko gida pedagogikoa: erabilera arduratsua, prebentziozkoa eta hezigarria. Eusko Jaurlaritzaren argitalpen zerbitzua. 2015.
DENBORA
Saio bat
BALIABIDEAK
6. Amanda Todd-en albistea (Z)
Jarduera hau egin baino lehen, komenigarria da ariketa egitea, giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiten ohitura har dezaten.
Helburuak:
- Uler dezagun zer den sexting-a.
- Identifika ditzagun arriskuak.
- Ikus dezagun zer egin dezakegun horrelakorik gerta ez dadin.
- Gu beti tinko eta prest ezetz esateko; ez dezagun zabaldu beste inori kalte egiteko moduko ezer.
Denbora: 20 min
Nola egin:
Irakurri banaka Amanda Todd-en albistea.
Amanda Todd-en albistea. Amanda Todd 15 urteko neska gazte kanadarra ziberjazarpena jasaten ari zen 12 urte zituenetik. Gelakide guztiek jazartzen zuten, ez jazarleak bakarrik, eta, azkenean, bere buruaz beste egin zuen. Sextinga egin zuenean hasi zen dena: bere buruari toplessen argazki bat atera, eta “lagun” bati bidali zion, on line. Erasotzaileak argazki hori baliatzen zuen biktimari edozer eskatzeko. Argazki hura, gero, denen artean zabaldu zen, eta orduan hasi ziren neskatoa aurrez aurre jazartzen eta ziberjazartzen, baina ez erasotzailea bakarrik, inguruko denak baizik. Neskatoak jada ez zuen bere irudia kontrolatzen, eta ezin zuen Internetetik ezabatu. Ez zuen lortzen ihes egitea jazarpenetik eta estigmatizazio sozialetik, ezta ikastetxez edo hiriz aldatuta ere. Burutik nahastuta zebilen, antsiak jota, bere burua lesionatzen hasita, eta azkenean, hilabeteak sufritzen eman ondoren, bere buruaz beste egin zuen.
Eztabaida pizteko galdera batzuk:
- Zuen ustez, zergatik bidali zuen Amandak argazkia?
- Zergatik uste duzue argitaratu zuela mutilak?
- Zer egin zuten ikaskideek?
Garrantzitsua da ikasleek barneratzea ez dela zabaldu behar beste norbait kaltetu dezakeen ezer.
I. ERANSKINA: Amanda Todd-en albistea
7. Burnbook (Z)
Jarduera hau egin baino lehen, komeni da ariketa egitea, gelan giro lasaia egon dadin eta ikasleek horrelako ariketak egiteko ohitura har dezaten.
Helburuak:
- Uler dezagun zer den Troleoa.
- Identifika ditzagun arriskuak.
- Ikus dezagun zer egin dezakegun horrelakorik gerta ez dadin.
- Gu beti tinko eta prest praktika horiek arbuiatzeko.
Denbora: 20 min
Nola egin:
Irakurri banaka app Burnbook-en albistea.
Burnbook sare sozial anonimoari buruzko albistea. Ez duzu erregistratu behar, ezta erabiltzaile-izena sortu behar ere. Zertarako den? Sortzaileek berek diotenez, jendeak “txisteak argitara ditzan, aitorpenak, hanka-sartzeak, eskolako kirol-taldearen garaipenak edo porrotak" eta institutuetan gertatzen diren beste gauza batzuk, baina anonimotasunean. Ordea, benetan zer gertatzen den? Bada, erabiltzaile asko, anonimotasunaren babesean, gelakideren bat zirika eta zirika ibiltzen direla, hau da, cyberbullyinga egiten dutela.
Eztabaida pizteko galdera batzuk:
- Ezagutzen al duzue aplikazio hori?
- Eta izenik eman gabe idatz daitekeen besteren bat?
- Erabili al dituzue? Zertarako?
- Badakizue zer den norbait “trollleatzea”?
- Zer egingo zenuke jakingo bazenu norbaitek zuri buruz anonimoki zerbait idatzi duela?
- Eta zure lagun bati buruz idazten badu zer edo zer?
- Zer iritzi duzue anonimotasunari buruz?
Garrantzitsua da ikasleek barneratzea ez dela zabaldu behar beste norbait kaltetu dezakeen ezer.